12 oktober - Reisverslag uit Peking, China van elisehiddinga - WaarBenJij.nu 12 oktober - Reisverslag uit Peking, China van elisehiddinga - WaarBenJij.nu

12 oktober

12 Oktober 2013 | China, Peking

Hallo allemaal!
De eerste week van Oktober had iedereen hier een week vakantie. 1 oktober is de Volksrepubliek China gesticht dus sindsdien is de eerste week van oktober iedereen vrij om dit te vieren. Ik had dus ook de hele week vrij en omdat mama en Erik hier waren ben ik de hele week met hen op pad geweest. We zijn naar allerlei bekende en iets minder bekende plekken geweest zoals de Chinese muur, de verboden stad, het zomerpaleis, verschillende tempels en de theemarkt. Het was allemaal erg leuk en elke dag ook lekker gegeten.
De luchtkwaliteit was de hele week wel erg slecht. Het zag er de hele dag uit alsof het erg mistig was maar dat was dus alleen maar smog. Het lijkt erop dat de lucht hier vaker slecht is dan goed en je maar blij moet zijn als er een keer een dagje een beetje schone lucht is. Sinds twee weken moet ik ook veel hoesten dus dat komt misschien ook daarvan. Niet zo fijn. Inmiddels heb ik wel een mondkapje gekocht met filter dat zou moeten helpen dus ik ben benieuwd.
Doordat alle Chinezen ook vakantie hadden was het overal erg druk. De dag dat wij het zomerpaleis bezochten stond dat er die dag rond de 100.000 mensen waren geweest en er kwamen nog steeds nieuwe mensen binnen. Overal was het erg druk dus je kon eigenlijk alleen langzaam met de hordes Chinezen meelopen soms. Ondanks het grote aantal mensen ging het bij de rijen bij het halen van kaartjes of bij de wc’s meestal wel redelijk snel. Bij de wc’s was het wel vaak een grote ergernis dat zoveel Chinezen voordringen. Er zijn er genoeg die wel in de rij gaan staan maar ook best wel wat die gewoon de hele rij voorbij lopen en de eerste wc deur die opengaat binnengaan. Er was zelfs een keer ergens een man die er toezicht op hield dat er geen mensen voordrongen maar nog steeds waren er een paar brutale vrouwen die hem gewoon snel voorbij liepen en de eerste wc ingingen die ze zagen. Daarnaast gaan ze ook vaak niet echt in een rij staan maar iedereen gaat gewoon voor in wc deur staan en probeert zodra die open gaat er naar binnen te gaan voordat iemand anders dat doet. We zagen overigens ook twee keer kinderen die door de ouders gewoon langs de kant van het pad in het park werden gezet om daar in het openbaar hun behoeftes te doen. Beetje raar allemaal.
In Beijing zijn er erg veel, vaak grote parken dus we zijn er naar een paar geweest. Parken zijn the place to be voor kinderen en vooral voor de wat oudere Chinezen. Bejaarden zijn er dagelijks al vroeg te vinden om met elkaar te zingen, dansen, taiji of andere sporten te doen, breien of met water karakters te kalligraferen op de grond. Elk park heeft wel sporttoestellen die een beetje lijken op de sporttoestellen die je in Nederland bij de fitness ziet en die vooral door ouderen gebruikt worden om fit te blijven. Ik had tijdens de lessen in Leiden al veel gehoord over het Chinese parkleven maar het was wel erg interessant om het nu eens in het echt te zien. Ik heb ook gehoord dat veel mensen ’s ochtends met hun vogels in kooitjes naar het park gaan en dan met elkaar kletsen terwijl ze hun vogels soort van uitlaten maar dat heb ik nog niet gezien.
Deze week heb ik verder niet echt iets bijzonders gedaan. Volgende week is de eerste examenweek dus ik ben vooral veel aan het studeren.
Wordt vervolgd.

• 13 Oktober 2013 - 12:56

Diny:

Leuk verhaal Elise,jullie hebben wel weer veel gezien en meegemaakt/
    Wel stom dat voordringen bij de toiletten,dat heb je hier ook wel
    vooral op autosnelwegen.
    Ik wens geluk bij de examens,groetjes.Oma!

• 17 Oktober 2013 - 22:38

Els:

Zo leer je heel wat gewoontes kennen van de Chinezen. Ik moest daar ook wennen aan de vele sta wc's. Veel succes bij je examens.
    Groetjes els