29 november 2013 - Reisverslag uit Peking, China van elisehiddinga - WaarBenJij.nu 29 november 2013 - Reisverslag uit Peking, China van elisehiddinga - WaarBenJij.nu

29 november 2013

Door: Elise

Blijf op de hoogte en volg

29 November 2013 | China, Peking

Hallo allemaal!



Het is al weer even geleden dat ik een blog gemaakt heb. Op de een of andere manier kan ik niet meer inloggen op deze site (ligt aan mijn computer en niet dat ik in China ben) dus het duurde even.

De tijd gaat zo snel hier. Inmiddels ben ik al helemaal gewend en voelt het normaal om hier te zijn. Alles gaat tot nu toe prima. Ik heb ook al de eerste toetsen gehad en die gingen allemaal erg goed. Ze zijn niet zo streng hier dus het is erg makkelijk om overal negens voor te halen.



Pas was ik voor het eerst ziek hier. Ik had waarschijnlijk iets verkeerds gegeten maar het is niet duidelijk waar het nou precies door gekomen is want ik had niks raars gegeten. Na een nachtje overgeven tot alles eruit was ging het wel weer goed, maar ik doe nu wel iets voorzichtiger met eten. Het was een beetje onhandig dat toen ik moest overgeven net de elektriciteit het niet deed. Ik heb al een paar keer gemerkt dat ’s nachts opeens de elektriciteit het niet deed. Meestal is het volgens mij maar een uurtje en de meeste mensen slapen dan dus het is niet heel erg maar als je ziek bent is het niet zo handig. Verder hebben we ook al twee keer gehad dat we opeens geen water meer hadden. Een keer kwam er zelfs de hele nacht geen water uit de kraan en ook in de badkamer was er geen water. Gelukkig hebben we altijd genoeg flessen water op de kamer dus het is niet heel erg.



Het begint hier nu wel langzaam winter te worden. Sinds half oktober is het al wat kouder, overdag is het tussen de 10 en 5 graden. Als de zon schijnt is het best wel lekker maar als er smog is en geen zon en soms ook harde wind dan kan het al wel erg koud zijn. ’s Nachts is het vooral erg koud, al sinds oktober is het ’s nachts vaak rond het vriespunt. Op het moment is het overdag zo’n 5 graden en ’s nachts -5. Ik zag net dat het volgende week nog kouder gaat worden en sommige dagen overdag zelfs zal vriezen dus dat is niet zo fijn. Dat het zo koud is buiten is wel handig voor ons want nu hoeven we geen koelkast te kopen. We hangen gewoon een tas buiten aan het raam met daarin dingen die koel moeten blijven zoals kaas en boter. Tot nu toe werkt het prima, ik hoop alleen dat er niks naar beneden gaat vallen want we zitten wel op de 7e verdieping.

In China werkt de verwarming anders dan in Nederland. In Zuid-China zijn er helemaal geen verwarmingen. Daar kan het op sommige plekken wel koud worden, vooral ’s nachts maar de regering vind dat het niet zo koud is dat het nodig is om verwarmingen te hebben. Natuurlijk kunnen mensen zelf altijd een elektrische kachel kopen of kolen stoken, vooral mensen die wonen op plekken vlak bij de grens tussen wel en geen verwarming. In Noord-China zijn er wel verwarmingen maar die worden door de overheid geregeld. De verwarming gaat aan op 1 november tenzij het voor die tijd al extreem koud is. Op 1 november gaat dus overal de verwarming aan en als die eenmaal aan is kun je die ook niet uitzetten. Voor 1 november was het in onze kamer al best koud, vooral omdat het ’s nachts soms al vroor. Dat is niet zo fijn als je in je kamer huiswerk doet of andere dingen. Vanaf 1 november is de verwarming aan maar hij is niet echt heel warm dus het is nog steeds een beetje koud. We denken dat de verwarming waarschijnlijk harder gezet word als het nog kouder word, in elk geval dat hopen we. Er zit geen enkele knop op dus we kunnen de verwarming ook niet regelen. Ik heb gehoord dat sommige mensen in de winter de ramen openzetten omdat het binnen gewoon te warm is en ze de verwarming niet lager kunnen zetten. Ben benieuwd of wij dat ook zullen hebben.



Naast koud is het hier ook erg droog. Sinds ik hier ben heeft het misschien 2 of 3 keer geregend in September en sindsdien niet meer. In Noord-China is het over het algemeen erg droog en vooral de winters zijn erg droog met vrijwel geen neerslag. Inmiddels is dat ook goed te merken want mijn huid is heel erg droog, zelfs als ik elke dag body lotion gebruik. In Nederland heb ik nooit ergens last van maar nu doet het gewoon zeer van de droogte.





De laatste tijd valt het met de smog erg mee hier. Sommige dagen is er wel smog maar meestal is het niet heel ernstig. Het valt nog wel onder ongezond maar het kan veel erger en er zijn ook best wel veel dagen dat de lucht gewoon helder is. Als het goed is zou de smog in de winter erger moeten zijn dus nog even zien hoe dat gaat. Ik heb in elk geval geen last meer van hoesten, wat waarschijnlijk toch door de smog kwam.



Het is bijna sinterklaas en dan kerst. Het zal wel raar zijn om dan hier te zijn. Ik heb in elk geval al een voorraad pepernoten om toch een beetje sinterklaas te vieren. Ik wou eerst misschien met kerst naar huis maar ze vieren hier geen kerst dus we hebben gewoon les. Ook heb ik de week erna toetsen dus ik zal maar kerst op z’n Chinees moeten vieren door gewoon hetzelfde te doen als iedere andere dag. Vanaf 4 januari heb ik 1,5 maand vakantie en dan komt Alex hier en gaan we in China reizen. We hebben het meeste al geboekt en geregelt en hij heeft z’n visum al dus dat moet helemaal goedkomen. Er komt tegen die tijd nog wel een blog over de plaatsen waar we heen gaan.




  • 30 November 2013 - 09:20

    Peter Hiddinga:

    Leuk bericht Lotje,
    nu nog wat meer de stad, cultuur en de mensen gaan verkennen en onderzoeken.
    hou je taai heh.
    Peter

  • 30 November 2013 - 15:44

    3o Nov.2013/B.Hiddinga Van Harten.:

    Hallo Elise,heel goed verhaal Elise,zo komen we steeds meer te weten hoe het
    er daar aan toe gaat.
    Je hebt nu zeker veel aan je winter jas.Het wordt hier ook wel wat kouder.
    Groetjes van Oma Hiddinga!

  • 01 December 2013 - 22:18

    Els:

    Leuk om weer iets te lezen over je leven in China. Bijzonder om eens te ervaren dat de dingen die hier altijd zo vanzelfsprekend zijn, zoals water, electriciteit e.d , daar zo wisselend zijn en zelfs bepaalt door de staat.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Peking

Chinajaar

10 maanden studeren in China

Recente Reisverslagen:

22 Maart 2014

22 Maart

04 Maart 2014

4 maart

12 Februari 2014

Dali en Lijiang

02 Februari 2014

Yangshuo, Chinees nieuwjaar en Kunming

27 Januari 2014

Hangzhou, Guilin en Yangshuo

Actief sinds 17 Aug. 2013
Verslag gelezen: 245
Totaal aantal bezoekers 7393

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2013 - 01 Juli 2014

Chinajaar

17 Augustus 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: