22 Maart - Reisverslag uit Peking, China van elisehiddinga - WaarBenJij.nu 22 Maart - Reisverslag uit Peking, China van elisehiddinga - WaarBenJij.nu

22 Maart

22 Maart 2014 | China, Peking

Hallo allemaal,

Ik heb besloten om wat eerder terug te komen naar Nederland dus ik kom nu 2 April terug naar Nederland. Verder gaat alles hier gewoon zijn gangetje en omdat ik binnenkort terugkom naar Nederland heb ik de afgelopen tijd wat meer toeristische dingen in Beijing gedaan die ik nog wou doen.
Het leukste dat we gedaan hebben is de Chinese muur beklimmen maar dit keer een niet-gerestaureerd stuk van de muur van Jiankou naar Mutianyu. We moesten eerst een bus, metro en weer een bus nemen en daarna een taxi naar een klein dorpje vlakbij de muur. Bij aankomst in het dorpje moest je een entree kaartje kopen en volgens de lonely planet moest je beginnen met lopen bij het bordje 'De muur is hier niet open voor publiek' (Wat de logica is achter dat je wel een kaartje moet kopen snappen wij ook niet helemaal. Langs de route waren er ook soms bordjes met dat je geen afval moet achterlaten op de muur etc. Wij vermoeden dat ze geen mensen op de muur willen hier maar weten dat mensen het stiekem toch wel doen en daar dus dan maar wat geld aan willen verdienen). Vanaf dit bord was het een uur lopen door een bos, steil de helling op. Dit was best wel zwaar en soms ook een beetje gevaarlijk maar het ging gelukkig goed. Op de top van de berg kon je de muur op klimmen via een ladder en vandaar had je heel mooi uitzicht over de vervallen muur en de omliggende bergen. Ik zal zo even wat foto's hierop plaatsen want het is zeker een van de mooiste plekken in China. Vandaar kon je over de muur lopen tot je bij het gerestaureerde deel van Mutianyu kwam, waar je weer de muur kon verlaten. Het ongerestaureerde deel was soms best goed te doen, maar sommige delen waren ook heel smal of heel steil waarbij je voorzichtig moest zijn dat je niet naar beneden gleed, omdat er veel los zand en losse stenen liggen. Het was wel een geweldige ervaring en zeker een tip voor als je eens naar Beijing gaat.
Verder zijn we ook naar de Beijing zoo geweest. Deze dierentuin heeft dezelfde dieren als de meeste dierentuinen in Nederland, alleen is er ook een speciaal panda deel. Verder zijn de hokjes vaak erg klein waardoor de dieren de hele tijd een beetje liggen en slapen en alleen maar kleine rondjes kunnen lopen.
We zijn ook naar het Military Museum geweest. Dit was niet zo interessant. Er waren tanks en kleine vliegtuigjes e.d. te zien, maar de meeste hiervan waren niet Chinees (veel USA of Japan) dus dat was wel jammer.
Daarnaast zijn we nog naar de botanische tuin geweest, wat een groot park is een beetje buiten Beijing. Door het jaargetijde was er niet heel veel te zien (er horen veel bloemen te zijn maar we hebben geen enkele bloem gezien). Het is waarschijnlijk wel erg interessant voor mensen die erg geinteresseerd zijn in verschillende soorten bomen en planten want er waren wel veel bordjes met plantennamen maar dat zei mij verder niet zoveel. Het was in elk geval een leuk park om eens rond te lopen.
Als laatste zijn we nog naar het oude zomerpaleis geweest (dit was het zomerpaleis voor de bouw van het bekende zomerpaleis). Dit bleek eigenlijk meer een groot park te zijn met veel vijvers en soms wat paviljoenen. Verder was er een klein deel met ruines die mij nogal deden denken aan Romeinse ruines.
Verder gaat alles prima en heb ik niet veel beleefd.

Wordt vervolgd.

• 22 Maart 2014 - 10:43

Diny:

Ik heb je net gesproken en meteen daarna je verslag gelezen,indrukwekkend.
    Schitterende foto's.Nogmaals groetjes,Oma.

• 19 Augustus 2014 - 08:19

Ming:

Hallo Elise,
    Mooi verhaal heb je geschreven over je jaar in China. Het is goed om te lezen wat je tegen bent gekomen in China.
    Je zal nu wel weer terug zijn in Leiden, laat maar wat van je horen, ik ben wel benieuwd naar je Beijing accent nu.
    groetjes Ming
    0639432591