23 September - Reisverslag uit Peking, China van elisehiddinga - WaarBenJij.nu 23 September - Reisverslag uit Peking, China van elisehiddinga - WaarBenJij.nu

23 September

Blijf op de hoogte en volg

23 September 2013 | China, Peking

Hallo allemaal!

Het gaat nog steeds prima hier. De lessen zijn interessant en hoewel het alleen taallessen zijn leren we doordat de docenten er van alles bij vertellen en allerlei voorbeeldzinnen maken ook allerlei dingen over de cultuur. De docenten zijn allemaal jonge vrouwen van eind twintig (geen idee waarom maar ik zie nooit mannelijke docenten en vrij weinig oudere docenten) en met PowerPoint met allerlei foto's en verhaaltjes proberen ze de lessen leuk te maken. Soms zijn er wel een beetje vreemde voorbeeldzinnen.
Pas had een docent op de PowerPoint een foto van het Potala paleis in Lhasa gezet met als voorbeeld zin voor een grammaticale constructie: 'Tibet is erg mooi, alleen jammer dat er geen capabele mensen wonen'. Daarbij gaf ze wat uitleg over dat er daar bijna geen leraren of afgestudeerden wonen, kortom allemaal simpele mensen daar.
Een andere dag vroeg ze wat het grootste eiland van China was. Ze was nogal verbaasd dat we allemaal dachten dat dat Hainan was want het was volgens haar vrij duidelijk dat dat toch echt Taiwan is. Waarbij ze met een kaartje nog even liet zien dat Taiwan toch echt wel een stuk groter is dan Hainan. Er zijn overigens ook veel kaarten van China in de leslokalen waarbij de grenzen wel op interessante plekken getekend zijn. China is hier in elk geval groter dan in onze Nederlandse atlas.

Vorige week had mijn kamergenootje nogal wat drama. Ze was met een ander Nederlands meisje uitgegaan en toen ik 's ochtends wakker werd was ze nog niet terug. Ik was nogal bezorgd maar toen ik belde bleek dat ze die avond haar trouwring was kwijtgeraakt en heel lang had gezocht en daarna bij dat andere meisje was blijven slapen. De trouwring is niet meer teruggevonden dus dat is wel heel vervelend voor haar. De volgende dag gingen we naar het politiebureau om aangifte te doen omdat de verzekering daarvan een bewijs wil zien. We gingen er na de les naartoe en kwamen we net aan tijdens hun lange lunchpauze dus moesten we eerst enige tijd wachten. Daarna deed Alexandra haar verhaal aan verscheidene agenten daar die daarna onderling overlegden om na een half uur eindelijk te vragen waarvoor we daar nou gekomen waren. Na de uitleg over de verzekering (wat niet al te makkelijk was aangezien ze allemaal alleen maar chinees spraken) beweerden ze dat we dan naar een verzekeringsmaatschappij moesten gaan en niet naar de politie. Toen vroegen ze ons toch te wachten en belden ze allerlei mensen en moest Alexandra weer haar verhaal aan verscheidene mensen doen tot uiteindelijk een hele tijd later een agent ons vroeg mee te gaan en allerlei vragen stelde over Alexandra (die al haar papieren moest laten zien) en over wat er gebeurt was en over de ring zelf. Alles werd uitgetypt in het chinees als een soort gesprek met vraag en antwoord. Uiteindelijk waren het twee kantjes en moest Alexandra onderaan tekenen dat ze alles naar waarheid had beantwoord. We dachten dat we vast deze blaadjes meekregen maar toen gaven ze ons opeens een adres waar ze de blaadjes heen zouden mailen en waar we ons verzekeringspapiertje zouden konden ophalen. Het had ons al 2,5 uur gekost dus we hadden daar niet zo veel zin in maar namen toch de taxi naar het adres dat ze ons gaven. We kwamen uit bij een groot kantorengebouw met een muurtje erom heen met bewaking dus melden we ons bij de bewaking die naar binnen belden. Blijkbaar wisten ze al dat we kwamen en al vrij snel kwam er iemand naar buiten met de blaadjes en een formulier in het Engels en Chinees dat daar ter plekke werd ingevuld. Dit blaadje mochten we gelukkig wel meenemen dus uiteindelijk is het toch wel gelukt. In elk geval is het inmiddels wel duidelijk dat als je hier iets wilt proberen te regelen je beter maar kan inplannen dat het de hele dag gaat duren want het gaat allemaal onwijs langzaam.

Ik was vrijdag weer langs geweest op de uni om het gele blaadje te gaan halen omdat mij was gezegd dat ik die vrijdag kon halen. Toen ik voor mijn les erheen ging werd mij gezegd dat de vrouw die daarover gaat (en die mij had gezegd vrijdag te komen) die dag niet werkte en alleen misschien rond lunchtijd heel even langs zou komen. Toen ik na de les er weer heen ging zeiden ze dat ik het blaadje niet nodig heb omdat ik mijn paspoort blijkbaar aankomende vrijdag al terugkrijg en in deze week toch niet van plan ben te reizen.... Beetje raar dat ze dat de vorige keer dan niet gezegd hebben want ze zeiden mij om een week te wachten tot het gele blaadje klaar was. Ik ben nu dus erg benieuwd of ik mijn paspoort vrijdag daadwerkelijk terug ga krijgen.

Vandaag is de eerste dag dat ik gezien heb dat de luchtkwaliteit daadwerkelijk goed is. De lucht is nog steeds iets slechter als in Nederlandse steden maar is vandaag in elk geval gezond. Voor nieuwsgierigen, op deze link kun je de luchtkwaliteit in Beijing elke dag zien: http://aqicn.org/city/beijing/ Het wordt gemeten door een onafhankelijk Amerikaans meetstation wat ons het betrouwbaarst lijkt, aangezien bekend is dat de Chinezen soms wat met de metingen knoeien om ze minder erg te laten lijken.

Wordt vervolgd.

  • 23 September 2013 - 12:55

    Truus:

    Hoi Elise,

    Interessant al die belevenissen te lezen. Je leert in elk geval om geduld te hebben daar.Het is een zeer bureaucratisch land.
    Het zou mooi zijn als je volgende week je paspoort terug hebt. Kan je toch de stad uit in je vakantie met familie E&G , toch??.
    Fijn dat de studie leuk is.
    Groeten,
    Truus

  • 23 September 2013 - 15:19

    B:

    Hallo Elise,ik vind het erg leuk je verhaal te lezen,daar leren wij ook weer wat van.
    Het is toch weer anders dan een boek er over lezen misschien wen je er na
    verloop van tijd aan, dat neem ik wel aan. Ik wens je vast een leuke tijd met je
    bezoek,heel veel groeten van Oma (H)

  • 24 September 2013 - 22:36

    Els:

    Ik dacht dat we in Nederland zo bureaucratisch waren, maar het kan dus nog erger. Het doet me denken aan het oude oostblok, waar de bureaucratie ook een vorm van werkverschaffing was. Alvast veel plezier gewenst met je bezoek straks van Gerrie en Erik.
    Groetjes els

  • 26 September 2013 - 21:10

    Anne-lou En Marcel:

    Hallo Elise, wat een belevenissen in het verre China! En wat een bureaucratie. In korte tijd heb je veel van en over de cultuur van China geleerd.
    Je verhaal over de grenzen van China en de Chinese creativiteit is ook bijzonder
    Gezellig dat je volgende week bezoek uit Nederland krijgt. Heel veel plezier samen!

  • 08 Oktober 2013 - 13:16

    Erik Gottschal:

    Mooi om je belevenissen te volgen. Ben je nu lekker aan de studie? Groetjes uit Eext!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Peking

Chinajaar

10 maanden studeren in China

Recente Reisverslagen:

22 Maart 2014

22 Maart

04 Maart 2014

4 maart

12 Februari 2014

Dali en Lijiang

02 Februari 2014

Yangshuo, Chinees nieuwjaar en Kunming

27 Januari 2014

Hangzhou, Guilin en Yangshuo

Actief sinds 17 Aug. 2013
Verslag gelezen: 372
Totaal aantal bezoekers 7391

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2013 - 01 Juli 2014

Chinajaar

17 Augustus 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: