Hangzhou, Guilin en Yangshuo - Reisverslag uit Yangshuo, China van elisehiddinga - WaarBenJij.nu Hangzhou, Guilin en Yangshuo - Reisverslag uit Yangshuo, China van elisehiddinga - WaarBenJij.nu

Hangzhou, Guilin en Yangshuo

27 Januari 2014 | China, Yangshuo

Hallo allemaal,

Na ons verblijf in Hongcun zijn we teruggegaan naar Hangzhou, waar we nog een paar dagen verbleven. Hangzhou staat samen met Suzhou al eeuwen bekend als de mooiste stad in China. Het wordt ook wel de hemel op aarde genoemd in een Chinees spreekwoord. Het zag er voor ons echter uit als elke andere moderne Chinese stad met flatgebouwen en McDonalds. Ons hostel was in het oude gedeelte van de stad waar geen auto's mogen komen en waar veel mooie oude gebouwen zijn. Er zijn daar ook veel winkels met handwerkproducten en waar ambachten worden uitgevoerd zodat je kan zien hoe bepaalde lokale producten worden gemaakt. Verder zijn we in Hangzhou naar het bekende West Lake geweest. Het was op die dag jammer genoeg erg mistig (onduidelijk of dit kwam van smog of gewoon mist) dus we konden de andere kant van het meer jammer genoeg niet zien.
Vanuit Hangzhou zijn we met de trein naar Guilin gegaan, in het Zuiden van China. Deze treinreis duurde bijna 24 uur en halverwege moesten we nog overstappen. De eerste trein hadden we eerste klas stoelen want dat waren de enigen die over waren maar de tweede, veel langere treinreis hadden we hard seats die nogal oncomfortabel zijn en het was er erg vol (met zelfs mensen die stonden, uren lang). Er was ook veel lawaai dus we konden niet echt slapen. Er komen ook mensen door de trein gelopen die proberen dingen te verkopen, vaak met een microfoon waarin ze een half uur praten om verschillende producten aan te prijzen wat een hoop lawaai maakt. De Chinezen vinden het wel leuk om te luisteren omdat ze dan eindelijk wat entertainment in de trein hebben maar wij vinden het vooral heel irritant. In de ochtend kwamen we aan in Guilin en Alex en ik waren allebei ziek geworden tijdens te treinreis (waarschijnlijk van alle hoestende en niesende Chinezen om ons heen). De daaropvolgende dagen hebben we daarom weinig gedaan. We zijn in Guilin nog wel naar het Seven Stars park geweest wat niet heel bijzonder was en naar een meer met twee pagoda's. Guilin ligt aan de rivier Lijiang in het karstgebergte. Echter in Guilin zelf ziet de rivier er niet zo mooi uit omdat het allemaal erg bebouwd is erom heen. Gisteren zijn we met de bus naar Yangshuo gegaan, wat 1,5 uur van Guilin vandaan ligt en ook aan de rivier Lijiang ligt. Hier heb je mooi uitzicht over de rivier en op het karstgebergte. Omdat het winter is staat het water op het moment erg laag in de rivier maar het ziet er nog steeds mooi uit. Yangshuo is een leuk klein dorpje, maar duidelijk erg gericht op toeristen met bijna alleen maar hotels, restaurants en souvenirwinkels. Ook is dit de eerste plek sinds Beijing waar we erg veel niet-Chinezen zien. Vandaag hebben we de Bilian peak beklommen, vanwaar je uitzicht hebt over de rivier en we hebben ook een stukje langs de rivier gelopen. We zijn van plan om morgen te gaan fietsen want er schijnen goede fietsroutes langs de rivier te zijn.
Ik kan helaas geen foto's meer toevoegen aan mijn blog want ik heb blijkbaar al het maximaal toegestaan aantal foto's geupload. Ik zal proberen of ik hier binnenkort iets aan kan doen. Tot die tijd zijn er in elk geval foto's op mijn facebook voor mensen die facebook hebben.

Wordt vervolgd.

• 28 Januari 2014 - 09:46

Gerrie:

Gelukkig zijn jullie nu weer fit en kunnen jullie weer leuke dingen doen. Ben nog wel benieuwd naar de foto´s. Kijk wel even met Christa mee.

• 28 Januari 2014 - 21:56

28 Jan. D.Hiddinga Van Harten:

Ik vind het geweldig wat jullie allemaal zien,benieuwd naar de foto's.
    Goede reis verder.