2 Januari 2014 - Reisverslag uit Peking, China van elisehiddinga - WaarBenJij.nu 2 Januari 2014 - Reisverslag uit Peking, China van elisehiddinga - WaarBenJij.nu

2 Januari 2014

Blijf op de hoogte en volg

02 Januari 2014 | China, Peking

Hallo allemaal!

Als eerste wil ik iedereen nog een gelukkig nieuwjaar wensen! Het is inmiddels al weer enige tijd geleden dat ik een blog heb geschreven dus het werd wel eens tijd. Inmiddels kan ik ook weer zelf op deze site inloggen dus dat maakt het wel zo makkelijk.

Alles gaat nog prima hier. De afgelopen weken heb ik gewoon les gehad en deze week heb ik toetsweek. De toetsen gingen allemaal wel goed en ik heb alleen morgen nog een mondeling dus dat moet wel goedkomen.

Een paar weken geleden was het natuurlijk Sinterklaas maar ik heb op 5 december niet echt iets bijzonders gedaan behalve een zak pepernoten eten die mijn moeder mee had genomen toen ze hier was in Oktober. Ik moest toevallig die dag wel een presentatie houden in het Chinees over een zelfgekozen onderwerp dus ik heb maar over Sinterklaas verteld. Volgens mij had niemand van mijn buitenlandse klasgenoten ooit van Sinterklaas gehoord en vonden ze het allemaal wel een beetje raar maar ook wel interessant.

Met Kerst heb ik ook niet echt iets bijzonders gedaan. Omdat hier de mensen geen Kerst vieren en je er niets van ziet (en ook Sinterklaas en Oud en Nieuw niet) kom je er ook niet echt voor in de stemming en ik mis het ook niet echt. Met Kerst had ik gewoon les net als elke andere dag en behalve even skypen met mijn ouders werd ik er niet echt aan herinnerd. In sommige winkels en plekken als KFC en McDonalds waren er wel wat kerstversieringen maar niet veel. Ik had wel een klein nep kerstboompje gekocht en kerstkaarten gestuurd maar vooral voor de kerstkaarten moest ik wel erg lang zoeken om een winkel te vinden waar ze te krijgen waren.

Eergisteren was het natuurlijk Oud en Nieuw maar daar heb ik niemand hier zelfs maar over praten. Kerst vinden de Chinezen en ook de meeste klasgenoten nog wel interessant maar blijkbaar is niemand bezig met Oud en Nieuw. De Chinezen hebben natuurlijk Chinees nieuwjaar wat dit jaar valt op 31 Januari. Ik was niet zo slim met het boeken van onze rondreis dus nu breng ik Chinees nieuwjaar door in een trein maar meestal vieren Chinezen een week of twee lang Chinees nieuwjaar dus ik zal er waarschijnlijk nog wel genoeg van zien.

Het is hier inmiddels wel erg koud maar niet zo koud als ik had verwacht. Ik hoorde dat het in Nederland nu een vrij warme winter is dus vergeleken met Nederland is het wel koud maar het is hier nu een beetje hetzelfde als een normale/koude Nederlandse winter. Het waait wel regelmatig en als het waait waait het ook erg hard, harde wind zoals in Nederland aan zee, dus dan is het wel erg koud. Er is hier al maanden geen neerslag geweest dus er is ook geen sneeuw en dat zal er waarschijnlijk ook niet komen. Als het goed is is Januari de koudste maand maar dan ben ik toch op reis en als ik terugkom wordt het als het goed is langzaam weer warmer. Op onze kamer is de verwarming nog steeds niet heel erg warm en er komt veel wind binnen langs de kieren van het raam dus op onze kamer is het wel kouder dan we zouden willen, maar daar kunnen we niks aan veranderen helaas.

Ik heb in December eerlijk gezegd niet echt iets bijzonders beleefd. De docenten vragen vaak om ons te laten praten om te vertellen over typisch Chinese dingen of rare dingen die we hebben meegemaakt hier maar meestal weet niemand iets te vertellen. Natuurlijk zijn er hier genoeg dingen anders als in Nederland maar je raakt wel heel snel gewend aan hoe alles hier is en het voelt nu niet meer raar.
Ik ben pas wel wezen eten met een Nederlandse vrouw die in Beijing werkt en ook een Nederlands meisje die hier Engelse les geeft. Het is wel interessant om hun ervaringen te horen en om eens andere mensen dan medestudenten hier te spreken.

Morgen is de laatste toets en daarna is het eerste semester al weer voorbij. De tijd gaat snel en voor ik het weet ben ik straks al weer in Nederland. Ik heb nu vakantie tot 17 Februari. Alex komt aankomende zondag hier aan en daarna gaan we rondreizen tot een paar dagen voor mijn lessen weer beginnen. Het grootste deel van de tijd zijn we in Zuid-China waar het als het goed is wat warmer is. Alles is nu wel geregeld hoewel we wat problemen hebben met de treinkaartjes soms. We hebben de treinkaartjes online besteld bij een bedrijf maar de kaartverkoop van treinkaartjes in China begint altijd pas 20 dagen voor de vertrek datum. Dit bedrijf kan de meeste van onze treinkaartjes dus nog niet kopen dus we moeten nog even afwachten hoe dat gaat. Door de drukte met Chinees nieuwjaar zijn veel treinkaartjes bijna meteen uitverkocht. Bij een van de treinreizen die we hadden geboekt waren de treinkaartjes meteen uitverkocht dus hadden we alleen nog maar de optie om via een andere stad om te reizen. Een beetje onhandig maar ik ga er vanuit dat alles uiteindelijk wel goed komt.

Wordt vervolgd.



  • 05 Januari 2014 - 11:25

    Diny:

    Elise,ik heb je verslag gelezen,leuk hoor,Ik wens je een leuke vakantie samen met
    je vriend.Misschien maak je daar ook een verslag van?
    Veel plezier,Oma Diny H.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Peking

Chinajaar

10 maanden studeren in China

Recente Reisverslagen:

22 Maart 2014

22 Maart

04 Maart 2014

4 maart

12 Februari 2014

Dali en Lijiang

02 Februari 2014

Yangshuo, Chinees nieuwjaar en Kunming

27 Januari 2014

Hangzhou, Guilin en Yangshuo

Actief sinds 17 Aug. 2013
Verslag gelezen: 87
Totaal aantal bezoekers 7375

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2013 - 01 Juli 2014

Chinajaar

17 Augustus 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: