Taishan en Hongcun - Reisverslag uit Hongcun, China van elisehiddinga - WaarBenJij.nu Taishan en Hongcun - Reisverslag uit Hongcun, China van elisehiddinga - WaarBenJij.nu

Taishan en Hongcun

16 Januari 2014 | China, Hongcun

Hallo allemaal!
Inmiddels zijn we begonnen met onze rondreis. 5 Januari kwam Alex hier aan en na een paar in Beijing vertrokken we met de trein naar Tai’an. De treinreis duurde ongeveer 7 uur en het ging allemaal prima. Ons hostel was aan de voet van berg Tai, een van de heilige bergen in China. Er is een trap naar de top van 7000 treden met tussendoor wel rechte stukken. We wouden graag zonsondergang vanaf de berg zien omdat we hoorden dat dat heel mooi was dus we vertrokken rond 11 uur ’s ochtends om zeker te zijn dat we op tijd boven zouden zijn. Omdat het nu winter is was het niet erg druk, we zagen wel wat Chinezen onderweg maar het was erg rustig. Het was er erg koud maar we hadden ons extra goed aangekleed en door het lopen viel het wel mee met de kou. Uiteindelijk waren we rond 5 uur eindelijk boven, want vooral het laatste stuk was heel steil en we waren erg moe dus het ging niet zo snel. We waren nét op tijd om zonsondergang te zien, wat heel erg mooi was. We wouden met de kabelbaan naar beneden, maar die stopte blijkbaar net na zonsondergang dus we waren te laat. We moesten nog 1,5 uur naar beneden lopen naar het eerste busstation halverwege de berg en van daar hebben we de bus teruggenomen. De berg was wel echt heel mooi en ondanks dat het erg vermoeiend was, was het ’t zeker wel waard.
De twee dagen daarna hebben we vooral uitgerust en een beetje rondgekeken in het dorpje, waar niet echt veel bijzonders te beleven was. Daarna zijn we met de trein naar Hangzhou gegaan. De trein zou om 6 uur ’s avonds vertrekken maar vertrok uiteindelijk pas om 7 uur en we kwamen de volgende ochtend om 10 uur aan. Er zijn wel snellere treinen maar we hebben steeds de langzaamste treinen geboekt omdat dat het goedkoopst is. Dit zijn ook steeds ‘hard seats’ dus niet erg comfortabel maar het gaat wel. In deze trein waren er bij onze stoelen heel veel insecten die rondliepen. Ik weet niet precies wat voor insecten het waren maar een soort kakkerlakken of oorwormen ofzo, niet zo prettig. We konden niet echt slapen in de trein dus zodra we aankwamen in Hangzhou zijn we meteen naar het hostel te gaan om te slapen. Onze kamer in dit hostel bestond vrijwel alleen uit een matras op de grond maar we waren zo moe dat het toch niet echt uitmaakte. Er is veel verschil tussen de hostels, bij sommige hostels hebben we een eigen badkamer en bij andere gedeeld, en bij sommige hebben we zelfs een extra bed zodat er wel 3 of 4 personen kunnen verblijven.
We hadden maar één dag in Hangzhou dus we hebben alleen maar geslapen en een beetje rondgekeken in de buurt. Het hostel is in een oude buurt met veel mooie traditionele gebouwen. De volgende dag namen we de bus naar Tunxi en van daar naar Hongcun. Ik was wel een beetje zenuwachtig want ik wist niet hoe het werkte met bussen maar het ging allemaal prima. In totaal zaten we ongeveer 4 uur in de bus maar de bussen waren best ruim en je had steeds mooi uitzicht. Nu zijn we in Hongcun en dit is een oud dorpje dat helemaal gerenoveerd is. Het is eigenlijk een beetje een groot openlucht museum en je moet ook betalen om het dorp in te komen. Er worden ook vaak films hier opgenomen en het is heel erg mooi. Vandaag gaan we hier rondkijken en dan morgen weer terug naar Hangzhou waar we nog een paar dagen blijven.
Ik zal proberen om binnenkort wat foto’s hierop te zetten.
Wordt vervolgd.

• 16 Januari 2014 - 21:58

Diny Hiddinga Van Harten.:

Hallo,ik werd al moe bij het lezen over al dat klimmen,dat is natuurlijk niets voor Oma.
    Maar ik hoop dat jullie genieten,de foto's zijn mooi.
    Heel veel plezier nog in de komende dagen,groetjes Oma H.

• 16 Januari 2014 - 22:54

Gerrie:

Leuke foto´s! Hongcun ziet er mooi uit. Bijzonder dorpje. Goede reis morgen terug naar Hangzhou.