17 september - Reisverslag uit Peking, China van elisehiddinga - WaarBenJij.nu 17 september - Reisverslag uit Peking, China van elisehiddinga - WaarBenJij.nu

17 september

Blijf op de hoogte en volg

17 September 2013 | China, Peking

Hallo allemaal!

Inmiddels is het al weer bijna een week verder en ik begin nu wel een beetje in een normaal ritme te komen. Vrijdag konden we andere taalvakken kiezen en we moesten nog minstens 4 uur in de week erbij hebben dus heb ik grammatica gekozen. Ik had daarvan vandaag de eerste les en het was wel interessant dus volgens mij wel een goede keus. Toen mijn kamergenootje en ik vrijdag een half uur voor de begintijd voor het kiezen van de vakken aankwamen stonden kon je zien in welk lokaal je je voor welk vak kon inschrijven. We dachten dat we wel ruim van te voren daar waren maar in de gangen stonden al lange rijen, terwijl het nog ruim een half uur duurde voordat het ging beginnen en het vervolgens nog heel lang duurde voor je aan de beurt was. Er kon maar een bepaald aantal mensen per vak dus sommige vakken waren al heel snel vol waardoor mensen een uur of langer hadden gewacht voor niets. Gelukkig viel het bij grammatica wel mee.
Nu heb ik elke week 18 uur les en alleen maar taalvakken dus als het goed is moet m'n chinees nu wel goed vooruitgaan. We hebben best wel veel huiswerk maar het is op zich wel te doen en ik kom hier tenslotte ook om te studeren dus het hoort er ook wel bij.

Eten is nog steeds een beetje problematisch. Ik ben inmiddels praktisch vegetarier geworden. Er is meestal alleen maar varkensvlees en soms kip, meestal veel vet en bij de kip zijn het vaak vooral poten en is het bijna alleen maar bot met een beetje vlees. Verder vooral veel rijst en noedels en niet echt veel groente of fruit. Het is vooral vaak nogal onduidelijk wat je krijgt. Pas had mijn kamergenootje bij de afhaalchinees een 'spicy' gerecht besteld wat absoluut niet heet was, dus ik dacht dat 'spicy chicken nuggets' vast wel goed te eten zou zijn. De chicken nuggets bleek vooral bot met een héél klein beetje vlees te zijn gemengd met grote stukken peper (het leek paprika maar dat was het absoluut niet) die voor mij te heet waren om te kunnen eten. Niet zo'n succes dus.
Mijn kamergenootje en ik hebben pas wat eten gehaald dat we zelf op onze kamer kunnen maken. Dit is vooral fruit en we kunnen wel zelf salade maken van tomaten, paprika, blikjes tonijn, tofu en gekookte eieren. Dit is vooral een beetje ter afwisseling omdat we het idee hebben dat het eten verder niet zo heel gezond is. Daarnaast is het ook wel fijn om niet 3 keer per dag buiten de deur te hoeven eten. We hebben nu wel brood en crackers met jam en pindakaas dus dat is wel handig als ontbijt maar verder eten we vooral chinees eten.
We hebben inmiddels ook verschillende kantines op de campus uitgeprobeerd. Je kunt daar uit heel veel verschillende gerechten kiezen, op sommige plekken kun je zelf gevulde borden pakken en op sommige plekken kun je bestellen en dan maken ze een bord voor je. Het is er supergoedkoop, nog geen euro voor een maaltijd. De kantine is alleen maar open rond lunchtijd en avond eten en het is er dan echt superdruk. Sommige kantines zijn echt grote gebouwen met meerdere verdiepingen en als nog zitten alle tafeltjes vol en kun je bijna niet tussen de mensen door bij het eten komen. Op zich is het wel handig om er af en toe te eten ter afwisseling en omdat het zo goedkoop is.

De vorige keren dat ik in Beijing was kan ik me niet herinneren dat ik echt wat van de smog gemerkt heb maar inmiddels is het toch wel merkbaar. Inmiddels is het toch wel duidelijk dat de lucht hier niet echt gezond is, hoewel het wel per dag verschilt hoe erg het is. Sommige dagen lijkt het erg mistig, waardoor je gebouwen en de bergen in de verte niet kunt zien meer, maar dat is van de smog. Ook merk je op veel dagen als je buiten loopt wel dat de lucht niet heel gezond is, voelt gewoon alsof er geen frisse lucht is hier, wat natuurlijk ook het geval is. Op zich is het nu nog niet heel erg geweest, soms is de smog heel veel erger. We hebben wel mondkapjes maar die heb ik nog niet gedragen. Weet niet of het echt heel zinvol is. Af en toe zie je op de campus wel een chinees met een mondkapje lopen, en er is zelfs een Japans meisje in mijn grammatica klas die vandaag zelfs tijdens de les haar mondkapje ophield, maar over het algemeen zie je nauwelijks mensen er mee.

Mijn moeder en Erik komen begin Oktober naar Beijing en we waren van plan om nog ergens anders heen te gaan, maar omdat ik mijn paspoort niet heb kan dat niet (je hebt je paspoort hier nodig om met de trein te reizen). Uiteindelijk heb ik een 黄色单子 (geel papiertje) aangevraagd waarmee ik als het goed is met een kopie van m'n paspoort zou moeten kunnen reizen maar de Chinezen hier waren er nogal vaag over dus ik ga het er maar niet op gokken. Als het gaat om dingen regelen is het hier nog steeds allemaal heel langzaam en vaag. Gisteren heb ik ook mijn Chinese bankpas van Bank of China gekregen waar vanaf nu elke maand mijn maandelijkse toelage van de Chinese overheid op gestort wordt. Die moet alleen natuurlijk weer geactiveerd worden door langs te gaan bij een bank met mijn paspoort dus voorlopig kan ik er nog niks mee.

  • 17 September 2013 - 22:11

    Gerrie:

    Ik hoop wel iets anders te eten dan pootjes van kippen. We gaan samen met jou op zoek naar andere eetgelegenheden. Ben benieuwd wat we kunnen vinden. Misschien een stukje vis voor Erik.

  • 18 September 2013 - 14:07

    Gery:

    Hoi Elise,
    Leuk om al die verhalen weer te lezen en ook met die foto's erbij.
    Klinkt best lastig als je niet echt de ruimte hebt om te koken en verder het te kopen eten ook altijd niet even gezond is. Een klein advies: als je echt heel weinig vlees blijft eten, zorg dan dat je regelmatig wel wat noten binnen krijgt. Evt. ook een aanvulling in vitaminen :-). Dit om te zorgen dat je niet in juli terug komt met allemaal tekorten. Maar ik lees ook dat je al zelf wat meer groente en fruit hebt gehaald, dus dat is ook prima. Gewoon een adviesje van twee mensen die vegetarisch eten.
    Veel plezier nog daar en ik kijk nog regelmatig. Vond het toen tijdens die 8 maanden in Italië ook altijd leuk om de reacties terug te lezen van de mensen in Nederland.
    Groetjes van Ted
    Gery

  • 18 September 2013 - 17:28

    Els:

    Een boeiende beschrijving van je zoektocht naar een gezond eetritme. Zouden de Chinezen daarom wat klein blijven?
    Heb je al wat contact met andere studenten daar. Misschien hebben ze nog tips voor het eten.
    Nog bedankt voor je hulp bij de Candy crush. Grappig om je naam dan even in beeld te zien bij zo een spelletje.
    Groetjes els

  • 19 September 2013 - 11:16

    B.:

    Lieve Elise,wat een spannend verhaal zeg,van dat eten vind ik ook een beetje griezelig.
    Geri heeft wel gelijk,vit.B en C tabletten en noten is ook niet gek.
    Na verloop van tijd wen je natuurlijk aan veel dingen,dat heb je overal.
    Ik kijk weer uit naar je volgende verhaal,Groeten van Oma H.

  • 19 September 2013 - 19:40

    Alex:

    I'm still laughing at the amount of food that's mentioned. Elise, perhaps you chose the wrong career path... maybe something in the food indstustry would've been more appropriate. ;-) x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Peking

Chinajaar

10 maanden studeren in China

Recente Reisverslagen:

22 Maart 2014

22 Maart

04 Maart 2014

4 maart

12 Februari 2014

Dali en Lijiang

02 Februari 2014

Yangshuo, Chinees nieuwjaar en Kunming

27 Januari 2014

Hangzhou, Guilin en Yangshuo

Actief sinds 17 Aug. 2013
Verslag gelezen: 106
Totaal aantal bezoekers 7372

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2013 - 01 Juli 2014

Chinajaar

17 Augustus 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: