11 September - Reisverslag uit Peking, China van elisehiddinga - WaarBenJij.nu 11 September - Reisverslag uit Peking, China van elisehiddinga - WaarBenJij.nu

11 September

Blijf op de hoogte en volg

11 September 2013 | China, Peking

Hallo allemaal!

Inmiddels zijn mijn lessen begonnen. Vorige week werden we naar aanleiding van onze toets resultaten ingedeeld op een bepaald niveau en konden we de boeken daarvan inzien en dan kiezen of we het er mee eens waren. Het duurde allemaal heel lang omdat je in de rij moest wachten tot je aan de beurt was om de boeken in te zien en daarna om ze te kopen. We kregen alleen nog de boeken voor Hanyu (lezen en schrijven) en Kouyu (verstaan en spreken) en aanstaande vrijdag moeten we nog vakken erbij kiezen want het is verplicht om 20 uur les per week te volgen. Ik ben ingedeeld bij intermediate high 1 en 2, wat volgens mij wel mijn niveau hoort te zijn na 2 jaar in Leiden.

De lessen zijn een beetje hetzelfde als in Leiden, veel voorlezen, vragen beantwoorden en uitleg over dingen in het boek. Het gaat hier wel veel langzamer, want wat we in Leiden in 2 dagen doen, doen we hier nu een week over. Elk woordje dat we moeten leren word uitgebreid uitgelegd, waardoor je het op zich wel goed onthoud maar dan wordt het soms wel een beetje saai. In de les wordt alleen maar chinees gesproken dus dat is wel heel goed. Ik zit in een klas met allemaal andere buitenlanders, maar de meesten zijn wel andere Aziaten, vooral veel Japanners en Koreanen die wel redelijk goed chinees kunnen schrijven maar hun uitspraak is heel slecht. Ze zijn hier best wel streng. 3 keer te laat komen wordt gerekend als een hele les missen, en bij beide gevallen worden er punten van je cijfer afgetrokken. Ook moet je elke les huiswerk inleveren (wat vaak maar een paar zinnetjes is), waar je ook een cijfer voor krijgt en er zijn 3 toetsen per semester. Als je ziek bent moet je naar het ziekenhuis op de campus om je te laten onderzoeken en alleen met een briefje van een dokter daar heb je toestemming om een les te missen.

Ik ben nog niet echt dingen wezen bekijken in Beijing maar ik ben wel al een paar keer met de bus naar Wudaokou geweest, wat hier vlakbij is en waar veel winkels zijn. De bussen hier hebben geen vaste tijden en rijden gewoon rondjes dus je moet gewoon bij de bushalte wachten tot je bus op een gegeven moment langskomt. Gelukkig duurt het meestal niet meer dan een kwartier. De supermarkten hier zijn allemaal heel groot en verkopen ook heel veel huishoudelijke artikelen en andere spullen. Ze hebben ook een afdeling met geimporteerd eten, maar ik heb nog niet echt Nederlands eten kunnen vinden. Daar hebben we wel normale koekjes en crackers gevonden dus dat is wel fijn. Ik ben ook al een keer naar de McDonald's geweest want elke dag chinees eten wordt ook een beetje saai. Vandaag hebben we de kantine op de campus geprobeerd (je moet daar betalen met je universiteitspas maar die hadden we eerst nog niet) en het eten daar is best wel goed en super goedkoop. Voor 1 euro heb je daar al verscheidene Chinese gerechten. Genoeg te eten hier dus.

Vandaag heb ik ook mijn haar laten knippen hier. Vond het wel een beetje spannend want ik las op het internet allerlei commentaren van mensen die in Beijing hun haar hadden laten knippen en heel andere kapsels hadden gekregen dan waar ze om hadden gevraagd. De kapper waar ik was praktisch hetzelfde als een Nederlandse kapper, behalve dat ze chinees spraken maar ze deden precies waar ik om had gevraagd dus dat viel allemaal reuze mee. Mijn haar is nu wel een stuk korter (schouderlengte), weer eens wat anders.

  • 11 September 2013 - 22:35

    Gerrie:

    Ben benieuwd naar je nieuwe haar! Als ik het zo hoor dan kunnen wij ook rustig naar de kapper in Beijing. Wil je wel eerst een foto op je blog plaatsen.


  • 12 September 2013 - 15:26

    B:

    Wat een leuk verslag was dit;nu kan ik me al een beetje voorstellen hoe je daar leeft.
    In ieder geval een ander tempo en wat strenger.Je nieuwe coupe zal je best goed staan.
    Groetjes Oma.

  • 13 September 2013 - 22:48

    Els En Erik:

    Ik zou wel even mee willen kijken tijdens zo een les. Ik denk dat de invloed van het alleen maar Chinees horen straks wel groot is op je uitspraak van de taal. Hebben ze niet een goed Italiaans restaurant in Beijing. Want volgens mij verveeld Mac donalds ook snel. Groetjes els

  • 19 September 2013 - 19:41

    Alex:

    Your hair looks great!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Peking

Chinajaar

10 maanden studeren in China

Recente Reisverslagen:

22 Maart 2014

22 Maart

04 Maart 2014

4 maart

12 Februari 2014

Dali en Lijiang

02 Februari 2014

Yangshuo, Chinees nieuwjaar en Kunming

27 Januari 2014

Hangzhou, Guilin en Yangshuo

Actief sinds 17 Aug. 2013
Verslag gelezen: 148
Totaal aantal bezoekers 7366

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2013 - 01 Juli 2014

Chinajaar

17 Augustus 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: